Jamis Dragonslayer-recensie

Mijn eigen draken versnipperen met een verende voorvork, trailwaardige geometrie, 8 cm banden en een fiets die geschikt is om ruige paden in sprookjes te veranderen.

Een fietsnerd ben ik niet. Ik leer langzaam het een en ander over de basismechanica, maar het zal nog lang duren voordat ik helemaal met mijn ogen over een set remhendels kijk. Er zijn een aantal dingen die ik weet over fietsen. Ik kan zien wanneer ik me ongemakkelijk voel en hoe frustrerend het kan zijn om de juiste pasvorm te vinden. Dit is vooral belangrijk bij verre reizen. Bovendien komt het vinden van vertrouwen in je ros en hoe het handelt op de tweede plaats, en speelt het een sleutelrol in hoe goed je rijdt.

Ik heb meer kilometers gereden dan ik zou willen vertellen aan boord van een maat kleine 66 cm stijve Surly Troll, en hoewel ik het in theorie leuk vond, kon ik nooit echt de juiste pasvorm vinden. Experimenten met verschillende zadels, stuurpennen, sturen en posities hebben in het beste geval tijdelijke verlichting van de ene bron van pijn gegeven, terwijl ze de andere hebben vergroot. Een Pugsley fatbike was mijn keuze. Ik hoopte dat de extra drijfkracht van zijn enorme banden zou helpen met een deel van mijn pijn. Helaas vond ik dat het gewicht een beetje omslachtig was. Elke ophanging die die stevige banden moesten bieden, werd nooit gewaardeerd, omdat ik niet door een berm kon navigeren zonder snelheid te verliezen. Mijn Santa Cruz-trailfiets van 74 cm met volledige vering is de enige fiets waarop ik me ooit comfortabel heb gevoeld, behalve de Shogun 3-speed waar ik als baby op reed. Het is niet gemaakt voor uitgebreide bikepacking. Dus, na een belachelijk aantal uren (en geld) te hebben besteed aan het maken van mislukte aanpassingen, was ik klaar om de handdoek in de ring te gooien en gewoon te accepteren dat ongemak en semi-vaardigheid in het rijden het beste waren dat ik van een bikepacking-installatie kon verwachten.

Dus toen Jamis zo vriendelijk was me hun nieuwe Dragonslayer 70 cm hardtail te lenen voor onze zes weken durende verkenning van Zuid-Spanje, had ik mijn bedenkingen. Ik had nog nooit op banden met een grotere maat gereden en wist niet zeker hoe deze het reactievermogen of de pasvorm van de fiets zouden beïnvloeden. Ik verwachtte een langzamer tempo, zelfs een langzame snelheid. Ik was bang dat ik zonder een voor- of achterrek geen ruimte zou hebben voor al mijn spullen en dat een beladen zadelpakket niet zou passen in de ruimte tussen het zadel en een stevige 8 cm-band. Het belangrijkste was dat ik bang was voor de onvermijdelijke, herhaalde aanpassingen die waarschijnlijk nergens toe zouden leiden. Aan de andere kant dacht ik dat ik weinig te verliezen had. Ik had nergens anders troost gevonden, en alleen al de badass-naam en styling van Dragonslayers maakten het de moeite van het bekijken waard.

De Dragonslayer 2016, een avontuurlijke versie van Jamis Dragon, is de Dragonslayer. De Dragonslayer heeft een triple-butted stalen frame. De geometrie is gebaseerd op plezier, met een relatief losse voorkant en een korte liggende achtervork. Met een veerweg van 120 mm door een Fox 34 Float-vork, schreeuwt deze fiets om agressief gereden te worden op singletracks. We waren van plan om zoveel mogelijk trailrijden op te nemen in onze reis door Zuid-Spanje. Ik wist echter niet zeker hoe de fiets het zou doen op alle oppervlakken die we tegenkwamen.

Hier zijn de meer technische aspecten me een beetje ontgaan, maar ik zou zeggen dat de algehele geometrie van de fiets in combinatie met de brede, maar toch verrassend licht aanvoelende banden (890 g) de sleutels zijn tot de prestaties van de fiets. Met een rechtopstaande zitbuis en een korte liggende achtervork, voelde het alsof er minimaal verlies van energieoverdracht was bij beklimmingen. In het verleden heb ik, zelfs met veel knopen op mijn banden, gevochten tegen slippen op losse oppervlakken. Geen probleem met de Dragonslayer. Ondanks al mijn uitrusting voelde de fiets wendbaar, zodat ik kon trappen terwijl ik stond en rond het puin van het pad kon manoeuvreren. Ik ben meer gewend aan volledige vering tijdens trailrijden, maar ondanks het stalen frame en de hardtail reageerde deze fiets verbazingwekkend goed op subtiele gewichtsverschuivingen. Ik voelde me zelfverzekerd in snelle bochten en op vloeiende afdalingen. De tubeless-ready Bombolonis worden gebrandmerkt als sneeuw- en zandbanden, en, hoewel ze in het echt dikke zand een beetje omslachtig aanvoelden, reden ze als een droom over het fijnere spul. Ze waren in staat om rotsen en in bochten goed vast te pakken, en ze konden zowel op de weg als off-road snel rollen. Helaas werd één scheur veroorzaakt door met hoge snelheid door een scherpe rots te snijden. Ik denk dat geen enkele band kogelvrij is.

Binnen slechts een paar dagen onderweg waren mijn zorgen weggenomen. Zelfs op frisse benen was het dikke zand van de Atlantische kust van Cadiz grotendeels beheersbaar onder de Vittoria Bombolinis. Rijden in dik zand is nooit gemakkelijk, maar met voldoende vaart zorgden de 8 cm-banden voor voldoende drijfvermogen om te voorkomen dat ik erin verstrikt raakte. We verhuisden snel van zandstranden naar losse stof, zand en met pijnbomen bezaaide heuvels. Het was zwaar rijden op de GR7. Er was los graniet vermengd met grotere rotsblokken en diep gegroefde sporen. We zagen een behoorlijk deel van de gladde klimpiste (grind) maar afgewisseld met kiezelstenen geitenpaden bezaaid met gedroogde olijven. We genoten ook van fijne zanderige wasbeurten en wat goed, wortelachtig vuil aan de oostkust. De Drakendoder heeft het allemaal geweldig gedaan. Zijn capaciteiten in sneeuw en modder zijn niet iets dat ik kan bevestigen,

Interbike Outdoor Demo: Een blik op de grote testfiets.

Comfortverhogende vering maakte de Dragonslayer nog responsiever en zelfverzekerder. Sinds mijn eerste langeafstandsfietsavontuur schreeuw ik om een verende voorvork. Met Logan, mijn in-house bike-go-to-man, die constant herhaalde dat we niet zouden reizen (bedoelde woordspeling) met componenten die niet in Timboektoe kunnen worden gerepareerd, moesten rammelende botten en schokkende spieren het doen. We konden twee jaar geleden in Zuid-Spanje rijden en wisten dat er genoeg fietsenwinkels waren die schokreparaties konden doen. Omdat de voorkant van de fiets behoorlijk zwaar en omvangrijk was, koos ik ervoor om de schok op de stijvere van de drie instellingen te houden, zelfs op de agressievere afdalingen en singletracks. De zachte vork en dikke banden in combinatie met de stijve schok verminderden echt het gedrang en schokken dat ik voelde. De Fox 34 Float hield zijn naam eer aan. Op korte technische beklimmingen bood het net genoeg kracht om me over kleine en middelgrote obstakels te helpen. En ik merkte dat ik secties van technische afdalingen probeerde waar het vertrouwen gedeeltelijk aan de vork kan worden toegeschreven.

Het was zo leuk om de Dragonslayer te laden en ermee op pad te gaan. De zes weken durende reis door Zuid-Spanje was niet voorspelbaar, dus ik bereidde me op alles voor. Dit betekende dat ik meerdere lagen regenkleding en kleding voor koud weer moest inpakken, evenals waterdichte schoenen. Bij eerdere uitgebreide fietsreizen heb ik een bagagedrager gebruikt, met een assortiment kleinere fietstassen en zadeltassen. De hoeveelheid uitrusting die de Drakendoder kon dragen, verraste me. Het rechte frameontwerp en de smallere chromoly buizenset creëren een ruime framedriehoek, dus ik kon de Bedrock framebag maximaal benutten. En zelfs met mijn zadelpen verlaagd om mijn relatief korte benen op te vangen, was bandenwrijven geen probleem; er was voldoende ruimte tussen de zadelrails en de achterband om plaats te bieden aan het gestroomlijnde Porcelain Rocket Mr. Fusion-zadelpakket. En de kooibevestigingen op de onderbuis zijn een leuke toevoeging, waardoor de watertransportcapaciteit van de fiets wordt vergroot. De keuze van Jamis voor 22/36t crankringen voor het 210 crankstel is het vermelden waard. Deze combinatie, samen met de 10s-11-36t cassette, vormt een geweldige combinatie voor geladen bikepacking. Een goede oma-uitrusting voor bikepacking stelde me in staat Logan te trappen op de steilste heuvels die we tegenkwamen. De Dragonslayer is een geweldige keuze voor avonturen.

Pluspunten

  • Trail-geometrie heeft een korte liggende achtervork en een relatief lage BB, waardoor dit een leuke fiets is met een comfortabele zitpositie.
  • 27.5+-formaat is vertrouwenwekkend, terreinverruimend en voegt een mooi beetje stootvermindering toe bij het opzetten van tubless bij lagere druk.
  • Dit 36/22t combinatie kettingblad zorgt voor een geweldig paar bikepacking-uitrusting bij het dragen van een zware last.
  • Onderbuis kooi brazeons en bagagedrager bevestigingen maken dit een avontuurlijke fiets.
  • Recht frameontwerp laat een mooie grote driehoek achter voor een volumineuze frametas.
  • Glijdende uitvaleinden maken het een goede kandidaat voor een Rohloff (als er een Boost-thru-axle Rohloff-optie was)*.

Nadelen

  • Deore remmen werken prima , maar SLX is beter.
  • Ik zou graag een XT210- aandrijflijn willen hebben, of zelfs een 111.
  • Optionele verwisselbare uitvaleinden voor een Rohloff-aandrijflijn zou leuk zijn.
  • Een volledig rigide optie zou ook leuk zijn voor grote internationale reizen.
  • Geen fan van de Ritchey Trail-zadelpen ; de kantelverstelling is omslachtig.

*De dropouts kunnen worden vervangen door standaard quick release hubs omdat het verwijderbare sliders zijn. Jamis maakt deze adapter niet. Een slim gebruik van PMW-inzetstukken en een zachte framebuiging is echter mogelijk. Mogelijk moet u wachten tot Jamis of Rohloff adapters maken.

Bouwpakket

Merk op dat de onderstaande kit geen kleine wijzigingen weerspiegelt die ik specifiek voor deze reis heb aangebracht in de setup. Ik heb eerst mijn WTB-zadel geruild voor een ERGON MC-3. Dit is slechts een persoonlijke voorkeur. Voor lange dagen in het zadel werden de standaard grepen verwisseld voor Ergon GS1’s.

  • Frame: 4130 triple-butted staal
  • Achter dropouts: schuifbare dropouts van 12×148 mm
  • Voorvork: Fox Float 34 27.5+, hendel met 3 standen, 110×15 mm steekas
  • Crankstel: Shimano Deore M627, 36/22T voor 52 mm kettinglijn, 170 mm
  • Derailleurs: Shimano SLX Shadow Plus achter / Deore voor
  • Schakelhendels: Shimano SLX, 210-speed
  • Cassette: Shimano HG81, 10-speed, 11-36T
  • Trapas: Shimano extern
  • Ketting: Shimano HG54, 10-speed
  • Naaf Achter: Formula afgedichte lager centrelock schijf 12x148mm
  • Naaf Voor: Formula afgedichte centrelock schijf 15x110mm
  • Velgen: WTB-schraper, 45 mm binnen, tubeless ready
  • Banden: Vittoria Bomboloni, 27,5 x 8 cm, TNT
  • Remmen voor: Shimano Deore M506 hydraulische schijf, 180 mm rotor
  • Remmen achter: Shimano Deore M506 hydraulische schijf, 160 mm rotor
  • Stuur: Ritchey Trail 2X, 31,8 x 9 x 720 mm x +/- 5 mm stijging
  • Handvatten: Marin Locking
  • Stuurpen: Ritchey trail, 0 rise 70 mm (43 cm)
  • Headset: FSA Orbit, lichtmetalen cups
  • Zadelpen: Ritchey trail, 31,6 x400 mm
  • Zadel: WTBVolt Comp

Vermeld bij de Dragonslayer is in geen geval door het dak geprijsd. Maar het is betwistbaar dat voor deze prijs de componentspecificatie van Dragonslayers een tikkeltje prestigieuzer zou kunnen zijn. Begrijp me niet verkeerd, de Deore / SLX-aandrijflijn is goed, maar een XT-crankstel, shifter-set en achterderailleur zouden een tandje bijsteken. En misschien was het een slimmere keuze geweest om de Deore-remmen te vervangen door kogelvrije SLX’s. Bovendien vonden we de Ritchie Trail-zadelpen een beetje kieskeurig om aan te passen. De componentenlijst is een solide keuze voor een fiets van deze prijs.

Bikepacking Tassen

Hier is een lijst van de tassen die tijdens de testperiode zijn gebruikt.

  • Frametas : Bedrock Bags Custom Framebag
  • Stoelpakket: Porseleinen Rocket Mr. Fusion V2
  • Stuurtas: Revelate Sweet Roll V2
  • Bovenbuistas: Bedrock
  • Stamzak (ken), gesteentetapeats
  • Randapparatuur: Revelate Pocket
  • Wateropslag: Lezyne roestvrijstalen kooien / Salsa roestvrijstalen kooien / Magnum-flessen

Inpakken

Als deze beoordeling eenzijdig lijkt te zijn of constructieve kritiek ontbreekt, is dat niet voor niets. Ik vond het heerlijk om op deze fiets te rijden. Het is niet verrassend dat het even duurde voordat mijn kont aan een nieuw zadel gewend was. De rit was vanaf het begin aangenaam. De overgang van een rechtopstaande, kruisende positie naar een agressievere afdaling was naadloos.

De responsieve rit droeg bij aan mijn zelfvertrouwen, net als de grotere banden. De vork / dikke bandcombinatie dempte de trillingen en schokken die een anders mooie rit in een pijnlijk lijdensfeest kunnen veranderen.

Het is volkomen eerlijk om te zeggen dat ik voelde dat mijn vaardigheden op het gebied van trailrijden drastisch verbeterden in de loop van de zes weken die ik met de Dragonslayer had.

Het blijkt dat het niet de bedoeling is dat ik me ellendig voel en niets anders doe dan mountainbiken. Ik hoef niet alleen rond te komen, of mijn dagen door te brengen met zwoegen op het werk terwijl mijn stiefzusters al het plezier hebben. Het past perfect en ik ben zo blij dat ik het heb gevonden.

  • Maat getest Medium
  • Beschikbare maten S-XL
  • 1.395 kg (14 kg)
  • Prijs
  • Avontuur op gemengd terrein Aanbevolen gebruik

Rijdersprofiel

In 2012, slechts een jaar nadat ik voor het eerst begon met mountainbiken, maakte ik mijn eerste langeafstandsreis van Mexico naar Costa Rica. Logan en ik hebben samen talloze fietstochten gemaakt, lange afstanden zoals die van Kaapstad naar Tanzania. Andere reizen, zoals de White Rim en de Gila River Ramble, werden ondernomen als relatief korte, meerdaagse avonturen. Momenteel leren Logan en ik geweldige mensen en geweldige plekken kennen terwijl we aan de Trans-Uganda-loop werken.

Hoogte: 13 cm18 cmGewicht: 61 kg
Binnenbeenlengte: 74cm

Openbaring

De fiets voor deze beoordeling is geleverd door Jamis Bicycles voor gebruik bij het rijden op de GR7, GR247 en Transandalus in Zuid-Spanje.