Nemo Dragonfly Bikepack Tent Review

De nieuwe Nemo Dragonfly Bikepack-tent zit boordevol bikepacking-specifieke kenmerken, waaronder compacte stokken, een oprolbare tas voor montage op het stuur, een opbergbak in de vestibule en een ingetogen uiterlijk. Na enkele maanden testen zijn we nu bezig met het herzien van het tweepersoonsmodel.

De voortdurende evolutie van bikepacking-specifieke kampeeruitrusting is een opwindend iets. Hoewel veel van wat we gebruiken standaard uitrusting voor rugzakken is, zoals tenten, slaapzakken en kampeerkachels, kunnen bikepackers zonder twijfel enorm profiteren van zelfs kleine ontwerpaanpassingen die die dingen beter geschikt maken voor het inpakken op een fiets. Nemo heeft, naar het voorbeeld van Big Agnes en andere bikepackers, nieuwe bikepacking-specifieke tenten gemaakt die kleiner kunnen worden verpakt, een betere organisatie van de uitrusting hebben, lichter zijn en direct aan het stuur kunnen worden bevestigd.

Afgelopen zomer hebben we de nieuwste reeks Nemos Dragonfly Bikepack-tenten kunnen zien. De Nemo Dragonfly Bikepacktent is geïnspireerd op Big Agnes Bikepack tenten. Het heeft een stevige opbergzak met stuurriemen en kortere stokken om het inpakken te vergemakkelijken. Er zijn ook extra voorzieningen voor het organiseren van uitrustingen die ervoor zorgen dat uw huis langs de weg er mooi uitziet. Nemo stuurde me het 2-persoonsmodel om het van dichterbij te bekijken. Ik gebruik het al enkele maanden af en toe, inclusief mijn verkenningsmissie langs de Lac du Bois Tranquility-route, Kamloops (British Columbia), en een paar overnachtingen hier aan de kust.

De standaard Dragonfly tent van Nemo biedt de perfecte balans tussen gewicht, leefbaarheid en een vrijstaand design. Functies zoals grote deuren, vestibules, eenvoudige installatie en een redelijk totaalgewicht zijn standaard en worden ook allemaal overgebracht naar de Dragonfly Bikepack-lijn. Deze tenten zijn niet de lichtste, maar ze hebben wel specifieke kenmerken voor bikepacking.

Dragonfly Bikepack Versus Dragonfly

Hoewel de Dragonfly Bikepack-tenten en de Dragonfly-standaard Dragonfly veel van dezelfde specificaties delen, zijn er enkele verschillen. Omdat de stoksegmenten korter zijn, is de totale grootte van de rugzak kleiner (50 cm lager dan 37 cm voor de tweepersoonstent). Dit zorgt ook voor een kleinere diameter op de Bikepack-tent. De binnenafmetingen van beide tenten zijn identiek, met 29 vierkante meter vloeroppervlak en één of twee vestibules van 10 vierkante meter. De Dragonfly Bikepack-tent is iets zwaarder dan de standaardversie vanwege de toevoeging van een paar nieuwe functies (Landing Zone-opslagbad, extra madeliefjeskettingen), zwaarder ripstop-nylon op de luifel van de tent en een duurzamer waterdicht materiaal zak die ook dienst doet als stuurtas. Hieronder staan de specificaties voor zowel de 1- als 2-persoons Dragonfly Bikepack Tenten.

Nemo Dragonfly Bikepack 1-Persoonsspecificaties

  • Gewicht verpakt: 1,34 kg (13 kg)
  • Verpakkingsgrootte: 14,5×15 cm
  • Vloerlengte x breedte: 88 x 35-81 cm

Nemo Dragonfly Bikepack 2-Persoons Specificaties

  • Gewicht verpakt: 1,5 kg (16 kg).
  • Afmetingen verpakt: 14,5 x 17 cm
  • Vloerlengte x breedte: 88 x 50-114 cm

Het tweepersoonsmodel weegt de helft minder, wat behoorlijk veel is. Het voegt echter een vestibule en deur toe, meer vloeroppervlak en is bijna even groot. Het tweepersoonsmodel is veelzijdiger dan het eenpersoonsmodel, tenzij je solo wilt kamperen en gewicht wilt scheren. Zoals de meeste tweepersoonstenten, is er ook net genoeg ruimte voor twee slaapmatten en ik vond het comfortabel en ruim als ik alleen sliep zonder dat het overdreven was. Mijn Exped AirMat UltraLong UL paste erin, met voldoende ruimte voor mijn extra kleding en heuptasje. Ik had ook wat meer ruimte aan mijn voeten en hoofd.

Ontwerp En Installatie

De Dragonfly Bikepack-tent maakt gebruik van een X-vormig, vrijstaand paalontwerp met een extra dwarsstang om de hoofdruimte in de tent te vergroten. De algehele vorm van deze tent is erg prettig voor mij. Het loopt niet taps naar binnen of naar beneden toe zoals bij ultralichte tenten. De hoogte van de tent is bijna verticaal aan de voet en de wanden en het hoofd zijn bijna verticaal. De kleinere, Y-vormige paal aan de onderkant geeft je wat ruimte rond je voeten. De wanden van de tent lopen taps toe, ver weg van het tentlichaam. Dit helpt om de wind af te buigen en creëert twee grote vestibules. De gulp is aan de kop van de tent ingekort om gewicht te besparen, wat ook het einde is dat het meest gevoelig is voor wind, een factor die het overwegen waard is bij het opzetten.

Iets anders dat me opviel, was dat slechts één uiteinde van de hoeken van de vliegen verstelbare banden had, wat bijdroeg aan hoe eenvoudig het was om op te zetten. Nemo heeft ook voorgeïnstalleerde scheerlijnen bij elke deur, met een tweede ernaast, en extra touw in de tas voor iedereen die op zoek is naar extra stabiliteit. Kleine functies zoals deze zorgen voor een uiterst zelfverklarende opstelling, wat niet altijd het geval is bij moderne tenten.

De DAC Featherlight NSL hoektabs en stokken zijn kleurgecodeerd om het gemakkelijk te maken om de oriëntatie van de opstelling te bepalen. Over de regenvlieg gesproken, het heeft een donker, ingetogen uiterlijk zonder grote reflecterende elementen, en het is misschien wel de meest onopvallende tent die ik heb gebruikt. Afkomstig uit de Marmot Superalloy Tent, die misschien wel de helderste kleurencombinatie heeft die er bestaat, ben ik een grote fan geweest van het donkerdere groen. Het vestigt niet alleen minder aandacht op de tent, maar ik heb het gevoel dat het me deze winter een vechtkans heeft gegeven om langer uit te slapen op sommige luie ochtenden. Voor de beste bescherming tegen weersinvloeden gebruikt Nemo een 15D ripstop nylon vlieg met duurzame siliconen en polyurethaan coatings aan tegenovergestelde uiteinden. Het lichaam van de tent is gemaakt van hetzelfde 15D-nylon met no-see-um mesh. De vloer is gemaakt van een zwaarder 20D nylon voor extra duurzaamheid.

Over het algemeen ben ik onder de indruk van de duurzaamheid van de tenten. Het is zwaarder dan ik gewend ben, maar het is goed in te pakken en voelt niet zo kwetsbaar aan als andere ultralichte tenten die ik heb gebruikt. Het is goed gebouwd en heeft een vrijstaand ontwerp dat het gemakkelijk maakt om op te zetten. Het vereist niet veel gedoe om de onnavolgbare perfecte standplaats te krijgen, waardoor het een geweldige keuze is voor mensen die nieuw zijn om buiten te slapen of voor iedereen die een betrouwbare opstelling op prijs stelt. Mensen die afval willen verminderen, zullen blij zijn te horen dat alle Dragonfly Bikepack-tenten en alle nieuwe Nemo-tenten worden geleverd met een tas van 100% gerecycled polyester. Deze tas is gemaakt zonder het gebruik van polyzakken voor eenmalig gebruik en bevat geen hardware of kleurstoffen. DAC en Nemo zijn stichtende leden van OIA Climate Action Corps, waar ze, samen met een breed scala aan merken in de buitenindustrie hebben zich gecommitteerd aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het verstrekken van jaarverslagen. OutdoorIndustry.org heeft meer informatie.

Bikepacking-specifiek

Dus, wat maakt de Dragonfly Bikepack zo bikepacking-vriendelijk? De tentspullenzak is eigenlijk een oprolbare, compressiezak. Nemo heeft ook twee riemen toegevoegd om de tas aan je stuur of rek te bevestigen. Er is ook een extra klittenband aan het uiteinde van de tas. De tas is verstevigd met Hypalon waar hij de stang raakt. Verder is het ontwerp eenvoudig. De opbergtas is behoorlijk duurzaam gebleken en de ripstop-constructie lijkt goed werk te leveren. Hoewel de naden niet zijn afgedicht, zijn ze dubbel gestikt en houden ze de tent zelf goed droog bij lichte regen. Op het moment van lancering verzekerde Nemo me dat er een extra riem was om rond de balhoofdbuis van de fiets te bevestigen, maar waar ze naar verwijzen is de riem / handgreep aan het einde van de tas, die aan uw balhoofdbuis of zitbuis kan worden bevestigd als de tent in de hoofddriehoek is vastgemaakt. Omdat ik bang was dat mijn benen de tent zouden raken, heb ik er niet mee geprobeerd in deze houding mee te rijden. Het is ook erg onstabiel. Het vastsjorren aan uw stuur, met de toevoeging van enkele Voile-riemen of het rechtstreeks aan de bovenkant van een voor- of achterrek bevestigen, is de meest realistische opstelling. Op onverharde wegen vond ik de geïntegreerde riemen voldoende, maar je zou ze willen aanvullen met meer riemen tijdens het rijden op singletrack, omdat het de neiging heeft om rond te stuiteren.

Nieuw voor de Dragonfly Bikepack is de Nemos Landing Zone-opbergbak, die eenvoudigweg een lichtgewicht nylon bak is die ruimte biedt om dingen in de vestibule te plaatsen. Het lijkt misschien een oplossing voor een probleem dat niet bestaat, maar ik vond het een geweldige manier om mijn helm en heuptasje op te bergen toen ik ’s nachts aan het draaien was. Dit is vooral belangrijk omdat veel van mijn testen plaatsvonden in de Pacific Northwest, waar de grond vaak erg nat is. Het lichaam wordt eraan vastgemaakt en dankzij de lussen en clips van het weefsel kun je op vier verschillende locaties vliegen. Helaas vond ik het lastig om te installeren, waarbij ik meestal op handen en knieën moest kruipen om de verste bevestigingspunten in de verre hoek van de vestibule te bereiken. De Landing Zone wordt door de meeste mensen thuis gelaten, behalve voor meerdaagse tochten.

Nemo heeft verschillende manieren om je spullen in de tent te ordenen, waaronder een kettingband boven de deur om je spullen te drogen, verschillende grote binnenzakken en twee lichtverstrooiende hulzen voor koplampen, die het harde LED-licht van je handlampen veranderen in een warme gele gloed . De donkere vliegkleur, zoals hierboven vermeld, is ook specifiek voor de Dragonfly Bikepack en is een geweldige functie voor iedereen die geen extra aandacht wil schenken aan hun kampopstelling.

Pluspunten

  • Stokken met een kort segment zijn essentieel voor elke aan bikepacking gerelateerde tent
  • Veel manieren om je spullen te organiseren
  • Niet zwaar (maar ook niet bijzonder licht)
  • Stealth kleuren