Josh Kato's 2016 Tour Divide Rig & Gear List

Josh Kato sleepte 22 kg (21,8 kg) aan uitrusting mee op zijn Tour Divide recordbrekende reis. Dit jaar verlaagde hij het totale gewicht van de versnelling met 5 kg (5 kg). Zal het hem helpen het record van vorig jaar te breken? Je zult tot vrijdag moeten wachten om de rest van zijn verhaal te zien. Josh’ complete uitrusting tot aan zijn afgezaagde tandenborstel is hier.

Terwijl ik me voorbereid om de Tour Divide 2016 aan te pakken, moet ik denken aan mijn vorige kits. Mijn 2015 kit is beschikbaar voor iedereen om te zien. Hoewel hij geschikt is om op de Divide te racen, is hij niet ultralicht. In ieder geval niet volgens bikepack ultra race-normen. Sommigen beschouwen het misschien zelfs dichter bij een volledige dirt-tourkit. Ik ben tenslotte een echte toer. Mijn kit uit 2014 was nog zwaarder. Ik heb geen volledige lijst van die uitrusting online, het zou te veel serverruimte vereisen om volledig te worden vermeld. Mijn kit uit 2015 woog 22 kg en had geen eten of water. Mijn 2014 Tour Divide mislukking resulteerde in mijn titanium Fargo die 23 kg woog zonder voedsel of water.

Hoe dan ook, beide jaren voelde ik me erg sterk. Hebben de zware kits me helemaal afgeremd? Dit is een onderwerp dat ter discussie staat. Op de Divide kan een klein beetje geest een lange weg gaan. Ik geloof echt dat we allemaal heel veel tijd en geld besteden aan het proberen om hier en daar ons te scheren. We zetten door bij elke kleine beslissing, maar dat maakt deel uit van de reis die de Tour Divide is. Het is mogelijk om in een zeer gezette outfit door de Divide te komen, maar ik kan je verzekeren dat het je zal lukken.

Ik wilde van 2016 een ander jaar maken. Niet dat mijn kit uit 2015 niet werkte. Het is de kit die ik meenam naar Antelope Wells en ik was blij dat ik elk stuk bij me had. Mijn knieën doen geen pijn meer en mijn achillespees wordt niet sterker. Maar ik word niet ouder. Voor 2016 wilde ik licht en toch comfortabel . Ik hoopte vorig jaar minstens 2 kg te scheren.

Hier is een korte lijst van al mijn huidige uitrusting. Mijn fiets en alle uitrusting weegt ongeveer 17 kg zonder voedsel of water (ook met uitzondering van wat ik consequent zal dragen: trui, korte broek, schoenen, rijsokken, helm en zonnebril). Ik heb genoeg ruimte om spullen op te bergen. Namelijk donuts, gummyberen, taart en gigantische kaneelbroodjes.

Is deze kit lichter en sneller? Het zal niet! Het is onmogelijk voor een fiets om alleen te rijden. De ruiter moet klaar en gewillig zijn. Fitness, psychologie, planning, weer en geluk spelen allemaal een veel grotere rol bij het voltooien van de Divide dan de lichtste, slankste aero-kit. We zullen snel ontdekken of mijn lichaam en geest de uitdaging aankunnen. Ik ben er nog steeds niet om iemand te verslaan of iets te bewijzen. Ik zal nog steeds proberen om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te gaan en nog steeds plezier te hebben. Misschien ben ik bereid om lichter, misschien riskanter te reizen dan voorgaande jaren omdat ik dit beest van een race heb geëindigd. Dit was het uiteindelijke doel. Af te maken. Nu kan ik gewoon proberen en snel gaan!

De Nieuwe Salsa Cutthroat 2016

De Salsa Cutthroat bikepack race rig is een uitstekende keuze. Het is inderdaad een heel andere fiets dan de Fargo. Natuurlijk was de overgang van de Fargo naar de Cutty een vloeiende overgang, omdat beide zijn gebouwd rond drop bars en een altijd zo vertrouwde en comfortabele cockpitgeometrie. Mijn Fargo is als een dieselpick-up met turbocompressor, terwijl de Cutty meer op een rallyauto lijkt. Wendbaar, snel en volledig capabel. De VRS (Vibration Reduction System) stoel blijft op de Cutthroat tamme ruige wegen heel mooi. Ik durf te zeggen, zelfs beter dan mijn Ti-frame. De hoofddriehoek van mijn kleine Cutty-frame bevat ook een grotere frametas die in een middelgroot Fargo-frame zou kunnen passen. Er is meer ruimte! Een groot voordeel voor ons kortere rijders. De montage van de bidonhouder op de onderbuis biedt niet zoveel speling. Mijn Fargo kan een liter water aan, maar ik moest een fles van 680 g op mijn Cutthroat monteren. Om de voorband vrij te maken, heb ik een bidonhouder aangepast die extra montagegaten had. Vooral belangrijk bij gebruik van een verende voorvork.

  • FRAME: Salsa Cutthroat klein
  • VORK: Lauf Trail Racer Boost
  • HEADSET: Chris King Inzet
  • STUUR: Salsa Woodchipper 46cm breed model
  • BAR TAPE: Salsa Gel Kurk Tape Met Fizik Onder Tape Gel Pads
  • STAM: Thomson X4 10 graden/70 mm
  • REMHENDELS: SRAM S900
  • REMMEN: TRP Spyre
  • REMROTOREN Avid Centerline 160 mm achter
  • CROSS-TOP REMHENDELS: TRP RL951
  • SCHAKELHENDELS 10 speed Microsoft BS-10 bar-end
  • AERO BARS Syntace
  • AERO BAR ACCESSOIRE: Profile Designs UCM computersteun
  • KABELS/HUIS: Jagwire Road
  • KABELACCESSOIRES SRAM De raketloop past zich aan elke derailleur aan
  • VOORDERAILLEUR: Shimano XTR FD-M986 directe montage
  • ACHTERDERAILLEUR: Shimano XTR RD-M986 GS
  • CRANKSET: Shimano XTR Trail FC-M980 dubbele 26/38 ringen
  • ONDERSTE BEUGEL: Hope Press Fit
  • KETTINGBLADEN XTR
  • CASSETTE: Shimano XTR 10 speed 11-36
  • KETTING: KMC X10 Goud
  • PEDALEN: Speedplay Frog titanium assen
  • ZADELPEN: Syntax P6 Hiflex Carbon
  • ZADEL: WTB Pure V cro-mo rails
  • ZADELPENBINDMIDDEL: Salsa Lip-Lock
  • HUBS: SON 110 voor (32 gaten)
  • VELGEN: WTB KOM i23
  • SPAKEN: Sapim CX-Ray bladen
  • NIPPELS: DT-legering
  • RIM STRIPS WTB TCS Bedekt met 3 cm Gorrilla tape
  • SEALANT: Stand Race Sealant – ongeveer 100 ml per band
  • BANDEN: Vittoria Mezcal G+ 2.1
  • VENTIELSTANG WTB TCS aluminium
  • WATER FLESSENKOOIEN: Portland Design Works The Bird cage*
  • WATERFLES: Salsa 680 gm
  • ACCESSOIRE: Rubber Ducky (genaamd Hank) met rits vastgebonden aan mijn aerobar
  • ACCESSOIRE: MTB Cast-sticker op mijn aerostuur

Aangepast met nieuwe boutgaten die lager aan de onderkant van de onderbuis worden gemonteerd om de Lauf-verende voorvork te kunnen installeren

De Lauf Trail Racer Verende Vork

Mijn drop bars waren vorig jaar bedekt met gel-inserts en afgeplakt met pluche stuurlint, waardoor ik me erg op mijn gemak voelde. Echter, mijn pinken waren 5 maanden na de Divide gevoelloos en ik krijg nu af en toe wat gevoelloosheid in mijn armen als het moeilijk wordt.

De Lauf Fork is hier. Ik wilde wat extra kussen naar voren. Ik heb altijd het gevoel gehad dat traditionele verende vorken niet goed geschikt zijn voor onverharde wegen. Ze reageren gewoon niet zo goed op wasborden. Ik kende de Lauf-vorken en dacht dat ze geweldig zouden zijn voor de Divide. Ze waren zo vriendelijk om me een vork te geven voor Divide dit jaar.

De Lauf Trail Racer heeft mijn perceptie van washboard-wegen veranderd. Het is extreem flexibel over terreinen zoals Divide. Wasborden zijn niet iets waar ik voor ineenkrimp. Mijn armen worden niet gevoelloos als ik op oneffen wegen rijd. Mijn handen zijn blijer en ik merk in de loop van een dag op ruwe wegen aanzienlijk minder vermoeidheid in mijn bovenlichaam. De Lauf-vork vormt een uitstekende aanvulling op het trillingsreductiesysteem van het Cutthroat-frame. Hij is ook lichter dan de standaard Cutthroat verende voorvork en vereist geen onderhoud.

Zaksysteem

  • Framepakket Salsa merk Frametas
  • Stoelpakket Ortlieb Stoelpakket
  • Bovenbuistas JPaks Farva bovenbuistas
  • Stamzak Revelate Mountain Voerzak x2
  • Stuurpakket Een eenvoudige droge tas die op zijn plaats wordt gehouden met 2 riemen die om het stuur zijn gewikkeld
  • Accessoire Revelate Pocket (klein) vastgebonden aan de voorkant van de droge tas
  • Rugzak Mammut 201 10+2 rugzak (zal waarschijnlijk in mijn stoeltas worden opgeborgen totdat deze nodig is)

Slaapsysteem

  • Slaapzak Western Mountaineering HiLite 35 graden
  • Slaapmatje KlymitX-Frame (kan vervangen door een klein stukje schuim)
  • Shelter Montbell Breeze Dry-Tec UL slaapzakhoes
  • Extra deken voor grondzeil/extra bescherming tegen weersinvloeden
  • Regenbroek Outdoor Research Helium
  • Vest Pearl Izumi Pro Barrier Lite-vest
  • Handschoenen Pearl Izumi Pro Softshell Lite-handschoenen
  • Handschoenen Pearl Izumi Divide handschoenen
  • Handschoenen Outdoor Research Revel Shell Mitts
  • Arm- en beenwarmers Pearl Izumi Pro Barrier
  • Hoed Arcteryx Phase AR Muts
  • Extra buff
  • Extra Pearl Izumi Sun Sleeves
  • Schoenen Pearl Izumi X-Project 1.0 Schoenen
  • Sokken Swiftwick Aspire 7 sokken
  • Sokken Drymax Cold Weather hardloopsokken
  • Sokken NRS HydroSkin 0.5 Wetsocks
  • Korte broek Sugoi RS Pro korte broek
  • Shirt Novara Jersey
  • Helm Bell Star Pro-helm
  • Shades Julbo Zebra Race 2.0 bril
  • Accessoire Timex polshorloge

Kituitrusting

  • Licht K-Lite Bikepacker PRO koplamp
  • Oplader Sinewave Revolution-oplader
  • Eenvoudige bedrading KLite eenvoudige schakelaar voor licht en oplader
  • Koplamp Black Diamond ReVolt
  • Achterlicht Blackburn Mars 4.0 achterlicht
  • SPOT SPOT-tracker Gen3
  • GPS Garmin eTrex 30 GPS
  • Waterzuivering Sawyer Mini waterfilter / MSR aquatabs
  • Camera Canon G9X-camera
  • Stemt iPod Shuffle af
  • Beveiliging Fietsslot
  • Batterijen AAA-batterijen x6 (voor SPOT & achterlicht); AA-batterijen x6 (voor GPS)
  • Telefoon iPhone 5s
  • Toilettas Kit Tandenborstel (knippen), Vochtige doekjes en Handdesinfecterend middel.
  • Butt kit Clotrimazol crème, A&D zalf, benzoylperoxide crème

Onderhouds-, Gereedschaps- En Reparatieset

  • Lube ProGold Xtreme kettingsmeermiddel (85 g)
  • Chain Park GSC-1 reinigingsborstel
  • Chain Fleece vod
  • Ketting KMC snelkoppelingen x3
  • Bandenreparatielijmpleisters _
  • Zijwand laarzen Bandenreparatie
  • Bandenreparatie Hutchison tubeless bandenreparatieset
  • Bandenreparatie Stans kit (30ml)
  • Bandenreparatie Tandzijde en naald
  • Bandenreparatie Schwalbe-SV19a binnenbanden x2
  • Onderdelen Remblokken x2
  • Onderdelen Derailleurhanger
  • Onderdelen Zelfgemaakte spaakhouder (naar echte/vervangen spaken)
  • Trapasgereedschap Shimano TLFC16
  • Multitool Crank Brothers M17 multitool (8 mm zeskant en kruiskopgereedschap verwijderd)
  • Tool Leatherman’s Squirt PS4
  • Onderdelen Sapim CXX-Ray reserve spaak
  • Onderdelen DT lichtmetalen nippel