Conan Thai eindigde dit jaar de slopende Silk Road Mountain Race in ongeveer 14 en een halve dag op een van de meest nietsvermoedende fietsen in het veld. Conan Thai’s Bridgestone MB-1 uit 1989 wordt gedetailleerd beschreven in deze speciale editie van de midweek Readers Rig.

Hallo, Bikepacking . kom vrienden! Conan is mijn naam en ik rijd graag op oude fietsen. Ik ben opgegroeid met mountainbiken in Zuid-Californië, maar ben ongeveer tien jaar geleden naar New York City verhuisd. Ik kwam hier oorspronkelijk om fotografie na te streven, maar ben onlangs teruggekeerd naar een meer ondersteunende rol in postproductiewerk voor andere fotografen. Het heeft me in staat gesteld om verder te rijden, hoger te klimmen en af en toe tegen het s-1-plafond aan te stoten terwijl ik in de gang aan fietsen sleutelde.

Voer uit wat je hebt meegenomen, want 26 is niet dood! Dit is het meest populaire refrein dat iemand hoort als ze de Bridgestone MB-1 uit 1989 tegenkomen.

Deze constructie is verre van ideaal voor een race die zo veeleisend is als de Silk Road Mountain Race, maar na het zien van de rapporten na de race vorig jaar, stond ik te popelen om mezelf in de strijd te werpen toen de aanmeldingsperiode begon. Nadat ik vorig jaar het eerste derde deel van de Tour Divide-route had gereden op een Trek 970 uit 1989 met een volledige XT-constructie, had ik er vertrouwen in dat de eerbiedwaardige Shimano M730-groep de ontberingen van het in elkaar geslagen dubbelspoor zou overleven. Vierkant taps BB? Friction thumb shifters Cantilever remmen? 66 cm wielset?! Ja!

In een groggy, half slapende toestand eerder dit jaar kocht ik echter impulsief deze Bridgestone MB-1 uit 1989 toen een eBay-waarschuwing me wakker maakte. Ik verwisselde de originele verende voorvork van de fiets met een Bruce Gordon zonder schroefdraad die een vriend me had gegeven. Ik heb het Gilles Berthoud Soulor zadel vervangen door Nitto Fairweather stuur in de kuip. De build kwam met een Shimano M730-groepset en ik heb het grootste deel behouden, behalve de remmen die werden vervangen door de gemakkelijker verstelbare Tektro CR710s. Mijn belangrijkste overweging was ervoor te zorgen dat alles in het veld te onderhouden zou zijn met slechts een halve moersleutel en een multitool. Voor een frame gemaakt vóór Grant Petersens ambtstermijn bij Bridgestone (denk ik? De geometrie is erg standaard voor mountainbikes uit die tijd.

  • FRAME 1989 Bridgestone MB-1 Comp
  • VORK Bruce Gordon
  • VOORWIEL Maxxis Ikon 3C EXO 6 cm, SP PV-8, Mavic 517 Keramiek
  • ACHTERWIEL Maxxis Ikon Ikon 3C EXO 6. cm, Shimano HB-M750, Mavic 517 keramiek
  • STUUR Nitto Fairweather B903
  • HEADSET Cane Creek Forty
  • CRANKSTEL Shimano M730, 48/38/24
  • PEDALEN Shimano Deore XT PD-M8020
  • ONDERSTE BEUGEL Shimano UN55
  • CASSETTE Shimano CS-950 12-32t
  • DERAILLEUR Shimano XT M730/732
  • REMMEN Tektro CR710, Koolstop keramische remblokken
  • VERSNELLER Shimano XT M730
  • ZADEL Gilles Berthoud Soulor
  • ZADELPEN Nitto 65
  • ZAKKEN VOORZIJ Revelate Sugarroll + Revelate Egress
  • TASSEN ACHTER Revelate Terrapin v1
  • FRAME ZAKKEN Revelate Tangle. Medium
  • ACCESSOIRE ZAKKEN Revelate Voerzak x2
  • TOP TUBE BAG Revelate Brandstoftank + Jerrycan
  • VORK REK Velo Oranje Randonneur Draagarmdrager

Wat betreft de wielen, ik had een set keramische Mavic 517’s die wat liefde nodig hadden. Die velgen zijn cruciaal om vertrouwen op te bouwen in uw remkracht. De rutted, babyhead-bezaaide 18.288 cm vuurwerk-finale afdaling van Kok-Ayrik is de perfecte test voor elke rem/band combinatie en alles hield lovenswaardig stand. (Mavic, maak alsjeblieft meer keramische 517’s zodat ik ze kan oppotten!)

Deze fiets is niets bijzonders of ongewoons, gewoon Tange Prestige-buizen met modern rubber. Als een beetje een zelfbeschreven retrogrouch soms, moet ik de moderne 27.5/29-builds of schijfremmen nog uitproberen. Het is misschien het beste om het niet te weten, gezien alle innovatie in de fietsindustrie van de afgelopen 20+ jaar. NYC-appartementen zijn klein en ik kan maar zoveel fietsen in de mijne passen! Zeg hallo en drink wat koffie buiten als je me ooit tegenkomt in NYC, de staat NY of New England.