Clandestiene Green Lane Rouleur

Clandestiene Green Lane Rouleur is ontworpen voor een Bristol-pottenbakker. Het is een fiets die de groene lanen en zijwegen van het platteland van Bristol in stijl en comfort met elkaar verbindt. Pi Manson deelt details over het ontwerp van de fiets, inclusief details over de plattelandsvriendelijke spatborden en inzicht in de Cleland Cycles-school voor fietsgeometrie die het heeft beïnvloed.

Afbeeldingen door Pi Manson (@clandestine.cc)

Pi Manson, een framebouwer, deelt zijn mening over moderne ATB’s. Hij laat ons de Green Lane Rouleur zien, die hij onlangs voltooide. Het is gemaakt voor een pottenbakker uit Bristol, VK. De unieke, praktische en handige mini-spatborden van de GLR zijn met de hand gehamerd voor off-road rijden. Het is ook een eerbetoon aan de utilitaire filosofie van Cleland Cycles.

Pi Manson en zijn voortreffelijke werk zijn geen onbekende op de site. Zijn Carrier en Midtail stonden vorig jaar op de site. Zie ons rooster hieronder voor links naar zowel zijn winkelbezoeken als zijn rooster. Leer meer over het ontwerp en de constructie van de Green Lane Rouleur en leer meer over deze terreinfiets.

Hier is Pi om ons meer te vertellen

De Green Lane Rouleur is gebouwd voor Jim, een plaatselijke pottenbakker hier in Bristol.

Net als het grootste deel van het Verenigd Koninkrijk is Bristol omgeven door uitgestrekte plattelandsgebieden die zijn doorweven met smalle steegjes waar in het midden gras groeit. Er zijn groene boerenlanen die volledig onverhard zijn en begaanbaar zijn met 44, te paard, te voet of met de fiets, natuurlijk met verschillende gradaties van veen/vaste verhoudingen, afhankelijk van wanneer je erop rijdt, die toegang geven tot velden en bossen. En er zijn de ruiterpaden die sluipen door oude landadellijke landgoederen en naar de bruggen die Wales oversteken. Jim wilde dat zijn fiets deze kleine fragmenten zou verbinden.

Jim is behoorlijk betrokken bij de lokale makersscene die behoorlijk floreert in Bristol, dus hij had een duidelijk idee van hoe het aangepaste proces eruit zou zien. Ik denk dat het intimiderend kan zijn om met een vakman te werken om een object te laten maken, maar in werkelijkheid is het de taak van elke vakman om te luisteren naar en ondersteuning te bieden aan een klant die uitlegt wat ze nodig hebben of willen. Dat kan vervolgens worden vertaald naar de methode of stijl van de makers, en gezamenlijk worden herhaald. Jim genoot van het proces als een ervaren vakman. Hij fietste naar mijn werkplaats en we hebben de belangrijkste ideeën van de fiets bij een kopje koffie uitgeplozen.

Jim krijgt een zere nek van elke soort voorovergebogen lichaamshouding (te veel hunkerend voor de stapel klei misschien?) Dus het was belangrijk om je hoofd omhoog te houden. We waren in staat om daar te komen dankzij de 218 mm balhoofdbuis, een 90 mm stapelsteel en Surly Terminal-staven met hun 25 mm stijging. Deze foto’s laten de fiets zien met afstandhouders voor de headset, die ik heb achtergelaten voor het geval dat, maar Jim heeft ze uiteindelijk eruit gehaald, zoals ik vermoedde dat hij zou kunnen. Door de hoge stangen van de fiets ziet hij er erg indrukwekkend uit. Hij kan naar voren leunen op het met tape vastgemaakte middengedeelte van de tralies of achterover leunen bij de bedieningselementen om over de heggen te kijken en de narcissen te ruiken. Voor gemakkelijke spins door de heuvels van Bristol, kozen we voor een 12-speed Shimano-aandrijflijn. Hij heeft een laagste versnelling van 36×52. Samen met zijn 27,5 wielmaat geeft dit een 19,12 laagste versnellingsinch.

Het coolste idee dat Jim naar me toe kwam, was dat hij speciale kleine spatborden wilde om de ergste opspattend water of vuil op te vangen, in plaats van lange exemplaren die off-road gevaarlijk zouden kunnen zijn als er iets in vast komt te zitten. Hij wist niet zeker of Identiteitskaart geïnteresseerd zou zijn in het idee, maar ik werd er echt opgewonden van. De waarde was me meteen duidelijk. Ik had nog nooit spatborden gemaakt, maar een vriend leerde me enkele eenvoudige technieken voor het slaan van panelen, en ik ging weg met een hamer, een dolly en een shotbag.

Na wat prototyping, vond ik een vorm die ik leuk vond, dus ik boog een paar chromostops en hier zijn we. Ze zijn licht, stevig en goed geschoord. De mini-bewakers zullen Jim zeker niet zo droog houden als die van volledige lengte, maar ze zijn veiliger en zullen minder snel aan dingen blijven haken. Zie ze als elegantere vuilvangers dan traditionele spatborden. Dit gezamenlijke ontwerpdenken is wat ik zo leuk vind aan aangepaste fietsen.

Ik kwam voor het eerst Geoff Apps tegen, Cleland Cycles uit de jaren 80, in een oud tijdschrift van CTC (nu Cycling UK). Een oudere klant gaf me een stapel oude tijdschriften terwijl ik aan het werk was in een kleine fietsenwinkel in Devon. Hoewel de CTC geen sterk bastion van radicalisme is, waren de details over Apps-fietsen enigszins wazig en getint met een algemeen ongeloof over hoe de fiets geschikt zou kunnen zijn. Meer recentelijk was er de documentaire Mountain Biking: het onvertelde Britse verhaal en Petor van Dear Susan verkende ook Apps-ideeën. Dit stukje Britse wielergeschiedenis is niet nieuw voor mij, en ik verwacht ook niet dat het het laatste zal zijn.

Geoff Apps leek echt voorstander te zijn van utilitarisme en ook na te denken over het hele leven van een fiets, en hoe het gebruik ervan in de loop van de tijd zou kunnen veranderen. Dit is iets wat mij echt aanspreekt. Ik vraag me altijd af wanneer mijn fietsen uiteindelijk worden gedoneerd aan een coöperatie of worden gebruikt als stadshacks. Met dit langetermijnperspectief in gedachten heb ik ervoor gezorgd dat de lichtgeleiding van de dynamo schoon en netjes was. Jim ziet niet veel in voor nachtelijke groene rijstroken.

Geoff Apps was ook een motorrijder en hij ontwierp fietsen in wezen om je in een positie te brengen alsof je op de haringen op een proeffiets staat. Korte wielbases, hoge BB’s, spatborden en zeer rechtop. Ik heb niet veel tijd voor superlage standovers, zoals de Clelands, vooral in deze dagen van frametassen. Mijn BB’s zijn ook wat lager. Maar de algemene gestaltis er een van comfort boven snelheid en controle over lage snelheid over hogesnelheidsbermleuningen. Andere ingrediënten zijn vrij lange liggende achtervorken van 445 mm die Jim helpen centraliseren, 650b x 60 mm-banden, net als die originele Clelands en een hoofdhoek van 69 graden, dus vrij traditioneel in vergelijking met de meeste mountainbikes tegenwoordig. Het frame van Jim is een Reynolds 853 van relatief kleine afmetingen met Columbus Zona-steunen en een 853-vork. Maar ik dring er altijd bij mensen op aan om niet te veel vast te houden aan het materiaal. Het zijn de geometrie, buis-OD en butting die belangrijker zijn dan hoeveel butt wordt gebruikt. Dat is wat echt het gevoel van een fiets beïnvloedt.

Geoff Apps En Cleland Cycles

Een doos is niet genoeg om Geoff Apps of zijn Cleland Cycles te belonen. Velen beschouwen hem als een pionier in Britse ATB’s. Het is voldoende om u op weg te helpen. In het kort gaat het verhaal dat Geoff Apps geobserveerde proeven met motorrijden nam nadat hij van Londen naar de Chilterns was verhuisd, maar blijkbaar niet tevreden was met het lawaai en de overlast die ze veroorzaakten. In 1965 begon Apps conventionele fietsen aan te passen voor off-road rijden. In 1979 ontwikkelde hij een lichtgewicht fiets die rond de natte modder van Zuidoost-Engeland was gebouwd. Het was uitgerust met Nokia Hakkapeliitta 650B x 54 mm Nokia Hakkapeliitta-banden. De utilitaire filosofie van deze fiets, het plaatste duurzaamheid en weinig onderhoud in het hart van zijn ethos in plaats van snelheid en de manier waarop waargenomen proeven rijden de geometrie sterk beïnvloedde, wordt hier samengevat. Apps ontwikkelde en specificeerde ook veel soorten componenten die geschikt waren voor zijn terrein. Dit omvatte een aluminium geschroefde skateplate, kettingkast, custom stayless en spatborden, evenals Leleu zwevende nokkentrommelremmen om de meest modderige ritten aan te kunnen.

Afbeeldingen door Gmacleland

In deze sport wordt het competitieve element van het rijden op de haringen gedaan. Deze positie biedt een hoog zwaartepunt voor wendbaarheid, waardoor snelle en extreme bewegingen van het bovenlichaam mogelijk zijn om de balans, tractie en besturing met een minimum aan inspanning aan te passen. Geoff ontwierp zijn fiets zo dat het stuur en zadel deze positie op de haringen zouden kunnen nabootsen. Ondanks de aanwezigheid van een vast zadel, laat de resulterende rechtopstaande rijpositie nog steeds veel beweging van het bovenlichaam toe, wat zacht is voor de polsen, perfect is voor technisch rijden op lage snelheid, gunstig is voor de gezondheid van de wervelkolom op de lange termijn, en de rijder in staat stelt om gemakkelijk hun omgeving observeren. In tegenstelling tot de Fairfax-fietsen (in Marin County), houdt het ontwerp van Cleland zich niet bezig met racen en snelle afdalingen. Zijn ethos is eerder om door te gaan, ongeacht het terrein of de moeilijkheidsgraad van de omstandigheden. Het is ontworpen voor verkenning in alle weersomstandigheden, waarbij je je bestemming moet bereiken zonder te breken, vast te komen te zitten in de modder of continu te moeten stoppen voor gevallen boomstammen die het pad blokkeren; allemaal bereikt met maximale rij-efficiëntie en minimale vermoeidheid van de rijder; volledig betrouwbaar met ultieme functionaliteit.

Cleland Cycles Ltd werd opgericht om kopieën van zijn ontwerp uit 1982 te produceren en werd tot 1984 verkocht door Apps Cleland Cycles. De Aventura was een fiets die werd gebouwd om betrouwbaar en efficiënt te zijn in het veldrijden, vooral in natte omstandigheden in het Verenigd Koninkrijk.

Apps woont in Schotland, waar hij blijft rijden en fietsen ontwikkelt. Bekijk voor meer informatie de fascinerende Cleland Cycles-website, een even interessante flickr-stream, Carton Reids-stuk over de Engelse Gary Fisher, en als je het kunt vinden, een uitstekend artikel in nummer 3 van de inmiddels ter ziele gegane Privateer , getiteld The Eenzame Range Rider.

Het resultaat van dit alles is een praktische terreinfiets die losjes is geïnspireerd op Apps. Deze aanpak is veel bemoedigender dan gravelbikes die iets als uitgangspunt nemen dat niet goed werkt in de Britse trails. Ik kan het niet helpen dat de Cleland-rijpositie ook zoveel toegankelijker is dan de gewone grindfietsopstellingen die ik zie. Het vertegenwoordigt een hele reeks offroad-fietsontwerpen die niet echt zijn erkend of verder zijn onderzocht, maar 40 jaar nadat het voor het eerst werd ontwikkeld, denk ik dat het relevanter is dan ooit.

Green Lane Rouleur-bouwpakket

  • Frame Clandestien volledig op maat, filet gesoldeerd
  • Vork Clandestine aangepaste kroonvork met twee platen
  • Headset Hoop
  • Stuurpen Een stuk aangepaste stuurpen
  • Stuur Surly Terminal
  • Handvatten BLB
  • Remmen Hope X2
  • Rotoren Hope standaard
  • Versteller Shimano SLX
  • Achterderailleur Shimano SLX
  • Hope en crank en kettingblad Middleburn
  • Cassette Shimano Deore 11-52
  • Ketting Shimano SLX
  • Voornaaf SP PD-8X
  • Achternaaf DT Swiss 240
  • Spaken Sapim Race
  • Velgen DTM442
  • Banden Teravail Ehline Licht en Soepel 27,5 x 6 cm
  • Kruisje voor zadelpen
  • Zadel Brooks C17 Carved
  • Frame- en vorkmontage Volledig rek met spatborden, triple packs in onderbuis, triple pack op vork
  • Aanvullende opmerkingen Mini Spatborden met handgehamerde afwerking
  • Extra’s Supernova dynamolampen voor en achter

gerelateerde inhoud